onsdag 7 september 2022

Elektrifierade fartyg

Debatten om utsläpp har fokuserat på bajsande
kor, bilar, bussar, lastbilar och gräsklippare.

De förstör miljön” är vad miljöivrarna skanderar. Men inget sägs om alla fartyg som bränner kolossalt mycket (dålig) olja. De bränner faktiskt MYCKET… Enligt uppgift ska en av de största containerfartygen generera lika mycket utsläpp (CO2) som 400 000 bilar!!
Och det är EN båt. Det finns ca 50 000 stycken på haven…
Då känns det ju rätt löjligt att fokusera på bilarna.

Om det nu är så illa så borde man väl elektrifiera containerfartygen istället?
Det borde ju ge mer resultat kan man tycka. Eller? Det är väl lika angeläget att göra alla fritidsbåtar elektriska i så fall.
Ubåtar har ju använt batterier länge, i och för sig så laddar de batterierna under dieseldrift, men ändå.

Men idén är väl inte så korkad, oftast åker man fritidsbåt i finväder – och då kan man ju använda solceller för att ladda batteriet.
De blåser ofta och då kan man ju använda vindkraft till laddningen. Det räcker ju inte men det gör ju lite i alla fall.

Troligen kan inte alla konventionella motorer bytas på en gång, men några stycken pö om pö kan väl fungera?
Sen kan man ju fundera på om det är den samlade massan av förbränningsmotorer som räknas eller om det är viktigare att några få går i bräschen för att visa sin duktighet?

Om vi uppmanas att åka kollektivt i stället för bil och flyg, så borde ju båtarna anpassas kan man tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar