torsdag 26 mars 2020

Ålands- och Finlandsfärja


Det här med färjetrafiken österut är rätt märklig. Tänk då om 2000 personer endast reser för sitt nöjes skull, eller för att köpa något i TAX FREE-butiken.
Det är sådant rabalder kring miljö, och vi ska höja skatter, skärpa kraven och resa mindre. Allt för att rädda miljön…

Nåväl, en färja släpper ut MASSOR med föroreningar, läste någonstans att EN containerbåt släpper ut lika mycket som 600 000 bilar! Om det är sant så kan man ju ifrågasätta sjöfarten.

Alltså, EN färja som transporterar fyllskallar/tax free-kunder till viken nytta? Det vore ju enklare att bara ligga vid kaj och tillämpa samma regler, men utan att åka. Det skulle ju spara en massa pengar och massor av bränsle. Dessutom skulle miljöpåverkan vara minimal!


Något för miljömedvetna kanske?

Nu invänder många och hävdar att resan visst är nödvändig. Så kan det ju vara, självklart, men hur många BEHÖVER resa över till Åland/Finland av alla som faktiskt åker med båtarna idag?

Man skulle ju kunna välja, antingen seriöst resande eller party? Kryssa i vid beställning bara. Kanske blir det billigare också?

Man kan ju undra hur många av alla dessa passagerare som bryr sig verkligen om skärgårdarna? Framför allt när det är mörkt…
Här har man rest ett antal gånger, redan med Apollo III på den tiden, och resan har inte varit särskilt intressant, så båten skulle lika gärna kunnat ligga kvar vid kajen utan att någon märkt det.


Men, nu är det som det är. Färjetrafiken forslar massor av folk fram och tillbaka. En del reser hem till Finland, en del reser i jobbet. Rätt många lastbilar körs över åt båda håll och det går knappast att ändra på.
Men, bortsett från allt detta så kan det ju vara väldigt kul att åka på kryssning! Alla tema-kryssningar t.ex. Oj oj oj….
Som damerna i leopardkläder sa: ”Det som händer på båten – stannar på båten!”





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar