söndag 11 augusti 2019

Tåg



Hur kommer det sig att tågen har ständiga problem? Förseningar, eller inställda tåg beror på antingen en nedriven kontaktledning, lokskada, löv (!) på spåret, frusna växlar mm.
Det är ju rätt märkligt att man idag har alla dessa problem. Man har kört tåg i Sverige sedan mitten på 1800-talet så något borde väl ansvariga ha lärt sig? Vad kan det bero på? Den frågan borde de ansvariga ha ställt sig ett antal gånger. Tydligen utan att hitta orsaken…
När myndigheterna basunerar ut att vi ska ta vårt gemensamma miljöansvar och ta tåget istället för den egna bilen så rimmar det dåligt med den faktiska situationen.
Motiveras folk att åka tåg när det inte går att lita på?

Beror det på bristande underhåll eller vad? En rapport presenterades för inte länge sedan där det framkom att spåren var undermåliga och krävde stor insats för att bli fullt funktionella.
Orsaken kan knappast vara att vi har snö och kallt på vintern. Vilka andra länder har snö? Kanada, Ryssland. Schweiz, Japan, Kina, USA, Polen, Ukraina till exempel.


Har de stora problem med snön? 


Ser vi rapporter om deras problemfyllda vardag? Har de besvär av snön, och ett elände att få tågen att fungera?
Vi vänjer oss vid att tågen helt plötsligt INTE fungerar…
I Japan är det KATASTROF om tågen är 10 sekunder sena. Då går direktionen ut och ber om ursäkt!
Det skulle vara här, då skulle direktionen ha sitt kontor ute bland folk.


Här är det ingen fara om tåget är en kvart sent – det kommer snart… Ungefär som i vissa delar av Afrika och Ostasien. ”När går tåget?” 
”Idag”

Är det så vi får det? Det borde väl vara en hederssak att åka i tid. Punktligt. Men det är klart, då kostar det. Undrar hur mycket som behövs för att få upp allt till acceptabel standard igen?

Klarade man av att köra tåg för 150 år sedan borde man väl kunna det idag också?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar