måndag 15 oktober 2018

Bränsle igen


I vårt Sverige anses det att vi ska värna miljön och att vi ska minimera våra skadliga utsläpp av koldioxid. Därför har vi ett bensin- och dieselpris som består av mer än 50% skatt.
Rimligt?
Nej, det är det inte, och det är inte så miljövänligt, globalt sett. Det påverkar nästan INGENTING i den globala världen.

Som ett jämförande exempel kan man tänka sig en hink med vatten. Den symboliserar jorden.
Borra sen 500 små hål runt hela hinken, säg 1mm hål. Vad händer? Jo, det läcker ut vatten förstås. Det symboliserar att jordens klimat långsamt blir sämre.
Om vi då täpper till ETT av alla dessa hål så läcker ju hinken mindre. Det symboliserar att Sveriges utsläpp försvinner helt. Hur påverkas då hinken?
Inte mycket, det läcker ändå och till slut är hinken tom.

Så Sveriges åtstramning och vårt höga bränslepris påverkar inte jorden särskilt mycket. Men det tror miljöivrarna förstås. Det som däremot händer ä att vi i lilla Sverige betalar våra surt förvärvade pengar utan att nämnvärt påverka den globala miljön! Vi får alltså en dyr transportkostnad men inget tillbaka. Pengarna vi betalar går ju inte till vägarna utan det hamnar i statskassan, och där är det flera som är och de får pengar till invandring bl.a. till höga löner för riksdagen och det ger regeringen medel att ge till andra länder och organisationer.
Toppen!

Det vore bättre om man nu vill värna miljön, att göra något åt all nedskräpning i Asien, att minska kolanvändningen i USA, att banka in miljötänk hos alla länder som väljer att blunda idag.
Det ger ett större resultat än att vi betalar oskäligt mycket för ett försumbart resultat.

Men det tycker förstås inte miljöivrarna i Sverige, och framförallt Miljöpartiet ser ju gärna en skärpning och en höjning av bränslepriset.

Låt oss ta ett räkneexempel: Om vi påstår att man i Riksdagen tjänar 100 000 kr/mån, och tankar sin bil för 15 kr/l så blir bränslekostnaden 15/100000=0,00015.
Jämför med en lön på 25000 kr/mån, då hamnar vi på 0,006.
Motsvarande då för den som tjänar 100000 kr/mån blir det ett bränslepris på 60 kr/l. Rimligt?
Eller vänd på det, det skulle motsvara ett bränslepris på 3,75 kr/l. Då får man ju ett annat perspektiv på det hela.
Det är ju lätt att sitta och bestämma om ett pris på 15 kr/l när man har medel och det inte är så farligt högt. Men för den som inte har en fantasilön svider det ju mer, det skulle ju inte vara så jobbigt att bara betala 3,75 kr/liter, eller hur?

Nu åter det som om Jonas Sjöstedt agiterar, men så här är det faktiskt. Om vi skulle betala bränsle efter vilken inkomst vi har skulle ju saken hamna i ett annat läge.
Och vi skulle knappast ha ett sådant prisläge som vi har idag.

Det är ju väldigt lätt att sitta och vara miljövän och kräva ett högt bränslepris när man tjänar så pass bra att motsvarande kostnad är löjligt låg i förhållande till månadslönen.
Men för de flesta svider det och slår hårt på den egna ekonomin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar