tisdag 2 oktober 2018

Allmänbildning


Det är populärt med diverse frågeprogram, inte minst i TV. Ta t.ex. ”Vem vet mest?” Ett antal personer får svara på diverse frågor om allt mellan himmel och jord.

Man kan ju förmoda att det är nervöst att stå i TV och svara på frågor men de flesta klarar det väldigt bra. En sak som märks tydligt är att i de fall yngre personer är med och svarar så har de dålig kunskap om det mesta. Geografi är ett exempel, kemi är ett annat.

Nu förväntas man inte vara ett geni för att vara med men det är märkligt vilken dålig allmänbildning som den yngre generationen har.
Eller också är det så att den äldre generationen har för mycket onödigt i huvudet?
Varför ska man veta hur många elektroner som finns i väte?
Och när stod slaget vid Lützen?

Vem vet vad vinets gud hette i det gamla Grekland?

Det kanske är viktigare att lägga resurserna på sådant som är aktuellt idag? Det kanske är bättre att veta när Windows släppte Win 7? Vem behöver veta vem som skrev ”Greven av Monte Christo”?
För en del finns det ingen bortre gräns för kunskap – allt är intressant. För andra är mycket helt ovidkommande. Vem bryr sig om en kung för 500 år sedan?

Kan man gissa att skolan idag inte lär ut så mycket om det som har varit utan fokuserar på informationsinhämtning på internet?
”Allt man behöver veta står ju på nätet”!
Jo visst, men någon har ju faktiskt skrivit det!
Och den personen hade inte tillgång till alla uppgifter på webben. Det är ju en anledning till att veta en del.

För de som inte är intresserade av fakta så är det faktiskt så att det är bekvämt att veta en hel del. Man slipper ju att fråga om det är något man undrar över!

De flesta idag är så specialinriktade på ett väldigt smalt område – men där är de fenomenala!
En expert på datakommunikation med chefspost har skrala kunskaper om huvudstäder i världen – men en allmänbildad låglönetagare kan rabbla upp alla huvudstäder på flera kontinenter!
Så kan det vara – nu vet ni det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar