tisdag 20 december 2016

Röstsvar


Vi har alla drabbats av dessa automatiska svarstjänster som de flesta företag har idag.
Det är nog tänkt som en service, att göra det lättare att nå rätt när man ringer.
Ibland blir inte verkligheten lika perfekt som man trodde.

Om någon ringer t.ex. Telia i något ärende så möts man då av en automatisk röst där det då erbjuds flera val.
Efter att ha valt så kommer rösten igen. Då uppmanas man att välja vidare.
Efter det är det dags igen, välj mellan flera alternativ och sedan vänligen vänta.
Här kommer rösten igen.
Jag har plats 17 och kommer snart fram.

Sedan talar rösten om för mig att jag kommer framåt i kön och till slut hamnar jag som nummer ett!
Strax svarar en trevlig (och riktig) människa och jag kan framföra mitt ärende.

Har man då hamnat på fel avdelning så blir man då hänvisad till den trevliges kollega.
Då börjar rösten igen, men jag är strax framme.
Till slut svarar en riktig människa igen och ärendet kan behandlas.

Det är säkert bra för de som är anställda att de flesta som ringer hamnar hos rätt person, men det är ju lite fånigt att prata med en maskin på vägen dit.
När ersätts de riktiga av maskiner? Det står väl inte på förrän det blir verklighet.
Fler som blir arbetslösa.

Här kanske någon uppfinner en automatisk uppringare. Så man slipper ringa själv!
Det vore väl drömmen om Elin om två maskiner skötte snacket?
Då skulle man kunna göra något annat under tiden de pratade med varandra.
Se på TV kanske, eller så skulle man ha en maskin där också. Då slapp man ju det också.
Det är ändå så mycket som är dåligt på TV.
Man skulle frigöra tid, och skulle kunna ringa en vän.
Om de inte har en maskin förstås.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar